lauantai 7. huhtikuuta 2018

Rukalla laskettelemassa

Rukan lomasta ajatuksia ja verrattuna aikaisempiin Levin lomiin.
Aikaisemmassa lyhyessä postauksessa kirjoittelin, että olemme olleet lomalla Rukalla. Päätinkin tehdä pientä vertailua, kun olemme olleet aikaisempina keväinä Levillä ja nyt testasimme Rukan. Pientä säheltämistä oli tämä lomalle lähtö sillä meille tullut koiranpentu Robin tuli vähän sillä tavalla nopealla aikataululla meille, kun sopiva pentu löytyi. Tämä aiheutti sen, että mihin laitamme pennun hoitoon loman ajaksi. Ronttille oli varattu paikka tutusta koirahoitolasta ja Myrsky jäi vanhemmilleni hoitoon. Onneksi Robinin kasvattaja oli heti valmis ottamaan pennun hoitoon. Hieno homma, mutta tiesi ajelua varsin runsaasti. Kasvattaja nimittäin asuu matkan päässä ja pikkasen vajaa 300 km suunta. Päivä ennen lomaa oli siis Robinin vienti kasvattajalle ja illalla Rontin vienti hoitolaan. Myrsky jäi aamulla vanhemmille, kun me lähdimme.

Pientä taustatietoa tähän lomailuun ja lasketteluun. Aikanaan, kun neiti oli vielä pieni niin minä ajattelin, että haluaisin opettaa neidin laskettelemaan mahdollisimman pienenä, että siitä voisi tulla meidän yhteinen harrastus. Neiti oli juuri täyttänyt kolme vuotta, kun me ensimmäisen kerran testasimme laskettelua Isolla-Syötteellä viikonloppu reissulla. Muistan tuon ensimmäisen kerran vielä hyvin. Neiti ei ole koskaan pelännyt vauhtia ja oli innolla laskemassa. Hissillä noustessa ylös mäkeä neiti huusi, että haluaa laskea lumilaudalla, kun isotkin pojat tekee niin. Yritin sanoa, että pitää ensin opetella suksilla laskemaan. Mäkeen päästyä neiti huusi, että haluaa hyppyreihin kun isotkin pojat menee. Tästä lähti meidän yhteinen harrastus.

Seuraavana vuonna kävimme kauden aloituksessa Ylläksellä ja keväällä sitten menimme ensimmäisen kerran testaamaan Leviä. Tuon ensimmäisen Levin kevään jälkeen oli aina selvää, että menemme Leville keväällä laskettelemaan. Olen ollut kolmena keväänä neidin kanssa Levillä laskettelemassa. Reissut ovat olleet mukavia ja neiti on laskenut sujuvasti kaikkia Levin rinteitä mitä minä itsekin. Hyppyrit ovat vuosien myötä tulleet neidille tutuiksi ja niihin on aina pitänyt päästä. Minä olen matkannut neidin kanssa aina omalla autolla Leville. Matkaa tulee reilu 500 km sivu. En ole koskaan kokenut autolla ajoa pahana juttuna ja neiti on tottunut olemaan autossa. Nykyaikana on hienoja välineitä automatkalle, kuten tabletti ja dvd soitin mitä voi myös autossa hyödyntää. Matkat ovat aina taittuneet hyvin. Olen matkannut neidin kanssa aina kahdestaan, koska olemme eläneet pitkään kaksistaan.

Tänä vuonna meitä lähti kuitenkin Rukan laskettelu lomalle kolme henkeä. Elämäntilanne muuttui viime kesänä ja löysin miehen rinnalleni. Oli siis selvää, että lähdemme koko perheen voimin tänä keväänä laskettelureissulle. Onneksi mieskin on innostunut touhusta ja oli heti mukana. Epäili tosin, että mahtaako jaksaa laskea samalla tahdilla, kun minä neidin kanssa. Sanotaan näin reissun jälkeen, että ehkä minun ja neidin laskettelu into ja kunto oli hieman parempi kuin miehen J

Rukalla olen käynyt joskus vuosia vuosia sitten ja muistikuvat olivat hatarat paikasta. Ruka on kehittynyt kyllä tosi paljon siitä millaisena sen muistin. Rukasta on rakennettu sellaista alppityylistä keskusta niin kuin Levistäkin. Hotelleja ja huoneistoja on ihan Rukan eturinteisen juurella. Majapaikaksi mies hankki meille kaverinsa vuokraaman lomahuoneiston Talvijärven rannalta. Majapaikka oli hyvä ja siitä pääsi nopeasti rinteille sillä olihan Rukan eturinteet heti järven toisella puolella. Me suosimme eniten Itä-Rukan rinteitä. Menimme yleensä aamuisin autolla Itä-Rukan puolelle. Näin ollen autossa saattoi olla mukana laskettelusukset sekä laudat. Päivän aikana saattoi vaihtaa lasketteluvälinettä ja sitten eväsreppu oli aina autossa josta se haettiin rinteeseen, kun oli tauon paikka. Meillä lasketteluun kuuluu aina myös omat hyvät eväät joita mennään syömään kotaan tai laavulle mitä yleensä rinteestä löytyy. Osa retkipaikoista on rinteen alhaalla, mutta osa myös rinteessä metsässä mihin voi repun kanssa poiketa. Meillä oli eväänä aina makkaraa, leipää, kaakaota, mehua ja jotain jälkkäriherkkuja. Rinteiden alhaalla on myös hyvästi rinneravintoloita missä voi ruokailla. Me kävimme kahtena eri päivänä herkuttelemassa kahdessa eri rinneravintolassa. Toisena päivänä söimme perinteiset makkaraperunat ja toisena päivänä hamppari aterian. Ei mitään ketjumättöä vaan todella laadukkaan aterian mikä maistui todella hyvältä. Neidillä on myös tapana, että haluaa käydä jossain ravintolassa syömässä kuorrutetun munkin ja mehua. Neiti oli saanut synttärilahjaksi rahaa ja säästi sen tähän touhuun. Niinpä neiti myös joka päivä kävi nauttimassa kuorrutemunkin tai donitsin ja mehut rinneravintolassa :)

Tähän kerättynä oman kokemuksen mukaan Rukalta plussia ja miinuksia

+ Sijainniltaan lähempänä kuin Levi. Voisi hyvin käydä myös pidennetyn viikonloppu reissun lyhyemmän matkan takia

+ Rukalla rinteet olivat hyvässä kunnossa

+ Kaikki tarvittavat palvelut löytyivät

+ Hyvä hiihtokoulu ja opettajat

+ Hyviä nuotio paikkoja ja eväiden syönti mahdollisuus

+ Hyvin huomioitu lapsia ja rakennuttu iso lasten alue missä hyvä harjoitella laskemista

+ Rinteet olivat auki illasta pitempään kuin Levillä

+ Hiihtolatuja oli reilusti ja hyvin hoidettuja. Minä tosin kävin vain yhden 20 km hiihtolenkin. Olisin ehkä toivonut, että ladut olisi merkitty hieman paremmin.

- Hissi kapasiteetti oli mielestäni vähän jäänyt vanhalle tasolle. Uusi kuomullinen istumahissi oli tullut, mutta muuten sieltä löytyi iän ikuisen vanhoja tuolihissejä jotka ovat mielestäni aika tympeitä ja varsin hitaita.

- Kylpylä olisi ollut Kuusamossa joten sinne ei tullut lähdettyä sitten enää laskupäivän jälkeen

- Ei lapissa

- Ei päiväkoti toimintaa hiihtoloma viikkojen ulkopuolella. Nyt en sitä olisi tarvinutkaan, mutta huomioksi.

Tähän vastaavasti kerättynä oman kokemuksen mukaan Leviltä plussia ja miinuksia

+ Levillä rinteet hyvässä kunnossa

+ Kaikki tarvittavat palvelut löytyvät. Palveluita ja liikkeitä on mielestäni enemmän kuin Rukalla

+ Lapset huomioitu hyvin ja rakennettu lapsille katettuja mattohissejä ja pieniä lasten alueita. Rukalla oli tehty minusta paremmin sellainen iso alue lapsille missä oli kaikki mahdollinen harjoittelua varten

+ Hissikapasiteetti parempi ja paremmat hissit kuin Rukalla

+ Pitempiä ja enemmän rinteitä kuin Rukalla

+ Kylpylä ihan Levin keskuksessa joten lyhyt matka mennä

+ Hyviä hiihtolatuja ja ladun hyvin hoidettu

+ Lapissa J

+ Lasten päiväkoti. Tätä käytin useamman kerran, kun olin neidin kanssa kahdestaan. Lapsen sai viedä maksua vasten tietyksi tuntimääräksi päiväkotiin joka toimi rinteen juurella. Näin pääsin esimerkiksi itse hiihtämään, kun neiti oli niin pieni ettei voinut yksin jättää. Päiväkoti toimintaa oli myös hiihtolomien ulkopuolella.

+ Hyviä nuotio ja eväspaikkoja

- Hissit ovat auki lyhyemmän ajan kuin Rukalla. Tätä olisi joskus toivonut, että olisivat pitempään auki sillä jos aamusta kävi hiihtämässä niin oli jo kova kiire rinteeseen, että saa täyden päivän laskettua.

- Pitkä matka ajaa Leville.

Siinä jotain mitä tuli mieleen verratessa näitä kahta paikkaa. Levillä rinteet ovat pitempiä ja niitä on enemmän. Rukan rinteet ja paikat tuli jotenkin ns. koluttua nopeammin läpi kuin Levin. Siitä kertoo minusta myös se, että Rukalla rinteet olivat enemmän lähekkäin joten pystyit ilman rinnekarttaa pärjäämään ja tietämään melkein heti millä hissillä pääset mihin rinteeseen ja taas takaisin lähtöpisteeseen jne.. Levillä tämä kesti huomattavasti kauemmin ja melkeinpä vasta ensimmäisen kevään ja viikon jälkeen pystyit hahmottaa millä hissillä pääsee mihinkin rinteeseen. Rukalla tuli useamman päivän jälkeen iltapäivästä sellainen tunne, että kyllä nämä rinteet on jo nähty. Levillä ei tuollaista tunnetta ole ainakaan aikaisemmin tullut. Kelit vaikuttavat varmasti myös todella paljon fiilikseen. Meille sattui Rukalla todella hyvät kelit mitä nyt tuuli aika kylmästi melkein joka päivä. Aurinko paistoi kuitenkin joka päivä jos nyt ei koko päivää niin aika paljon kuitenkin. Viimeinen laskupäivä oli se paras. Aurinko paistoi ei juuri tuullut ja ilma oli juuri plussan puolella. Mahtava kevätkeli siis. Rukan loma oli hyvä ja laskea sai tarpeeksi. Olo oli varsin väsynyt aina päivän päätteeksi sillä olimme rinteessä joka päivä sen 7-8 h. Koko aikahan ei ole laskemista vaan välissä syödään evästä jne.. Ulkoilua kuitenkin joten ulkoilma väsyttää myös. Sauna lämpeni joka ilta majapaikassa. Sauna on kyllä ehdoton juttu majapaikassa sillä mikä mukavampaa, kun ollut päivän ulkona niin mennä saunan lämpöön illalla. Saunan jälkeen sitä onkin valmis sitten nukkumaanJ

Kustannuksista voi todeta, että suuria hinta eroja ei ole lippujen hinnoissa eikä majapaikkojen. Riippuu tietenkin millaista majoitusta hakee. Ei ole laskettelu lomat kuitenkaan halpaa lystiä ja kyllä sillä summalla olisi kevyesti lähtenyt johonkin etelän lämpöön lomailemaan. Meillä kaikilla on omat välineet joten vuokraukseen ei mene raha. Vähänkään jos laskee nin kannattaa omat välineet hankkia sillä hyvin äkkiä maksavat itsensä takaisin. Minä esimerkiksi laskeskelin, että neidille ostin lumilaudan, siteet ja kengät joululahjaksi. On tuo paketti maksanut jo kevyesti itsensä takaisin jos olisin näille kaikille kerroille vuokrannut laudan neidille. Lasten välineitä löytyy hyvin käytettynä myynnissä ja kokemuksesta voi sanoa, että lasten lasketteluvälineet saa helposti myytyä eteenpäin, kun pieneksi tulee.

Levi on kaiketi myös enemmän bilemesta mitä Ruka. Rukaltakin näytti löytyvän erinäisiä ravintoloita. Levillä bilemeiningin huomasi, että rinteestä pois lähdettäessä oli jo terasseilla kovat after skit menossa. Minulla tämä kahden paikan vertailu meni näin lapsiperheen näkövinkkelistä.

Loppuun voisi todeta, että mukava loma kaikkinensa oli. Parasta oli vielä se, että lasketteluloman jälkeen oli lomaa jäljellä ja sai nautiskella kotona olosta.

Ensi vuoden laskuja odotellessa J Kokemuksen perusteella luulen, että Rukalle voimme tehdä pidennetyn viikonloppu reissun ensi vuonna, mutta pitempi laskettelu loma keväällä suuntautuu Leville J

Miten on harrastetaanko teillä laskettelua?
Millaisia hiihtokeskus suosituksia tai kokemuksia teiltä löytyy?
Seuraavassa postauksessa kerron oman näkemykseni asiasta:
 Kannattaako hiihtokoulu ja saako sillä rahoille vastinetta?