lauantai 17. elokuuta 2013

Syksyistä satoa

Kait se täytyy myöntää, että syksy se nyt on jo kovasti tuloillaan. Syksyssä on se kiva, että voi kerätä satoa kasvimaalta, metsästä ja pelloilta. Kasvimaa on kivasti tuottanut satoa ja tänä vuonna olen hyödyntänyt satoa mielestäni paremmin kuin muina vuosina. Tänä vuonna olen käyttänyt kesäkurpitsaa paljon. Yleensä on käynyt niin muina vuosina, että olen vähän miettinyt mitä siitä tekisi. No tänä vuonna asia on toisin. Ollaan grillattu kesäkurpitsaa paljon, olen kokeillut tehdä siitä hilloa ja juuri tuli uunista ulos kesäkurpitsakakku:) Vielä on kerättynä menneiltä vuosilta kesäkurpitsa reseptejä mitä aion hyödyntää, kun satoa vielä tulee. Tässä teille ohje jos mieli tekee kokeilla. Täytyy sanoa, että olin hyvin positiivisesti yllättynyt tästä hillosta sillä se oli hyvää :)

Sitruunainen kurpitsahillo
 
1 kg kesäkurpitsaa paloiteltuna
0,50dl vettä
1,5 dl sitruunamehua
 1 rkl tuoretta inkivääriä raasteena
0,5 rkl kaardemummaa
1 vaniljatanko halkaistuna
500 g hillosokeria
 1 rkl sitruunankuoriraastetta
1 rkl sitruunahappoa ( saa apteekista)
 
Poistetaan kurpitsasta pehmeä sisus ja kuoritaan se.
Laitetaan ainekset kattilaan ja keitetään n. 20 minuuttia, kunnes kurpitsanpalat ovat täysin pehmeitä.
Poistetaan vaniljatanko ja soseutetaan seos.
Lisätään hillosokeri ja sitruunankuoriraaste, keitetään n. 10 minuuttia.
Lisätään sitruunahappo.
Purkitetaan puhtaisiin kuumennettuihin purkkeihin.
 
Kyllä ne mun kylvämät kukatkin on vain ennättäneet kukkaan vaikka niin myöhään kylvin. Nyt olen nauttinut niistä myös maljakossa sisällä:)

Oman maan ja kanalan satoa :)

 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit ilahduttavat aina, kiva kun vierailit blogissani :)